I min permo!

Alla inlägg den 2 april 2015

Av Olivia Wallin - 2 april 2015 21:55

Hej igen!
Först så tänkte jag sätta ihop detta inlägg med det andra jag precis publicerat, men det känns som det blir lite rörigt så det fick bli ett extra inlägg idag. Jag tänkte berätta lite mer om mig själv och mitt liv, idag känner jag att jag vill fokusera på mig och min assistenter.
Jag bor i min egna lägenhet i Fagersta och jag flyttade hit för lite mer än två månader sen nu och det var inte bara jag som flyttade in utan med mig kom också 5 st assistenter. Det är Amanda-Linnéa, Jossan, Miranda, Sofhia och Amanda, så vi är en riktig tjejliga och är ett riktigt dreamteam. Tyvärr är inte alla här samtidigt utan det är alltid bara en person som jobbar och de byter av varje morgon med varandra.

Jag har alltid mina assistenter hos mig, ibland är de faktiskt även två stycken som jobbar när vi tillexempel går till badhuset eller gymmet, men även om jag ska ut och resa, som till sommaren så ska jag åka till Halmstad så då har jag med mig två av mina brudar.
Att leva med assistans är roligt, för man har alltid någon att prata med, att fika med, att äta med och självklart att få den hjälpen som jag behöver som ändå är ganska omfattande. Men man ska också förstå att det är jobbigt och krävande att hela tiden ha människor runt omkring sig, även jag har behov av att ibland bara få vara ensam. Att vara ensam är viktigt för mig, så det löser vi oftas på så sätt att jag sitter ifred i ett rum och min assistent är någon annanstans i lägenheten.

Det var svårt för alla i början, med hur allt skulle funka och att bara lära känna varandra tog sin tid. Men bara nu efter två månader så funkar allt bra och det rullar på. Jag har det otroligt mycket bättre nu än när jag bodde på ett gruppboende för nu kan jag göra precis vad jag vill utan att man ska behöva anpassa sig efter andra människor.
Det bästa att leva med assistans är ju att det blir så enkelt att få leva sitt liv precis som vem som helst även om man behöver hjälp, att kunna gå på krogen, att kunna åka till badhuset, att träna, att laga sin egen mat, att komma ut och gå kl 5 på morgonen om det skulle vara så. Jag är glad och tacksam över att jag fått denna möjlighet att ha mina assistenter hos mig 24h/dygn och faktiskt få leva mitt liv och göra precis VAD JAG VILL! Det ska vara varje människas rättighet att få leva sitt liv även om man har behov utav hjälp för att lyckas med det.

Jag kommer återkomma om just såna här saker, så ni får en insyn i inte bara hur det är att ha assistenter utan också hur det är att ha en funktionsnedsättning och hur man på bästa sätt man kan njuta av livet och leva livet.
Detta var allt för mig idag, för snart somnar jag här på stolen.

GOD NATT MINA VÄNNER!
/ Olivia Wallin


 

Jag och mina assistenter i min lägenhet.
F.V: Jossan, Sofhia, Amanda och Amanda-Linnéa 

  
Och här är Miranda som inte kunde vara med på gruppfotot.

Av Olivia Wallin - 2 april 2015 21:13


Hej alla läsare! 

Jag har sett att ni är många som delat min blogg vilket glädjer mig oerhört mycket. Jag har varit lite dålig på att uppdatera men nu jäklar ska jag skärpa mig. Idag har jag varit i badhuset och simmat och tränat. Det är något jag gör varje vecka, det är både roligt och skönt att få röra lite på fläsket. Idag testade vi att använda tyngder till mina ben, vi kom på det förra besöket i badet eftersom mina ben åker fram när jag ska gå i vattnet vilket gör det helt omöjligt för mig att gå ordentligt. Det funkade faktiskt bättre än vad vi trodde, både balans och rörelserna blev enklare att göra. Efter en hel del tränande så testade vi att jag skulle gå utan att någon höll i mig och vet ni va?! Jag lyckades går några steg helt själv utan något som helst stöd. Det var otroligt roligt och både jag och mina assistenter Amanda och Sofhia som jag hade med mig blev både chockade och glada så vi stojade till riktigt ordentligt i bassängen, så det var tur att det inte var en massa folk där som vi störde. Om ni inte tror mig har vi filmat och ni kan se klippet här nedan.  ;)

 

Förutom bad och träning så tog jag en promenad till pickaboo för att köpa lite hemligheter inför påsken, på påskafton ska jag nämligen hem till min mamma  och min hund Tsatsiki för att käka lite god mat och umgås. Sen har jag mest slappat, lyssnat på lite ljudbok och njutit i fåtöljen med vetekudde och vetetofflor. Juste jag har ju bakat lite cakepops också, just nu ligger dem i frysen i väntan på att doppas choklad och strösslas. Ni får en bild på dem i morgondagens inlägg. 

 

Jag kommer om en stund också göra ett inlägg som handlar lite om mig som person och hur jag lever så glöm inte att läsa även det. :)  Resten av kvällen blir bara slapp och skitsnack med Amanda-Linnéa som inte har varit här på en hel vecka och hon är ju en sån där värmlänning som babblar konstant så jag kommer nog i säng ganska sent. ;) 

 

Ha det guld och ta hand om varandra

/ Olivia Wallin 

 

 
 

 



Presentation


Jag heter Olivia Wallin och kommer i denna blogg skriva om mig själv, mitt liv och allt runt omkring det. Jag är 21 år och har en CP-skada som jag haft sen födseln. Jag är en glad tjej som gillar utmaningar och ser hellre optimistiskt på livet. Hoppas ni

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards