I min permo!

Alla inlägg den 13 april 2015

Av Olivia Wallin - 13 april 2015 21:55

Hej mina kära läsare!
Idag har jag tänkt och skriva om min vän Josefine som dog för snart sju år sen. Hon var den bästa vännen jag har haft, vi gick i skolan ihop på Olsboskolan här i Fagersta. Vi hade mycket gemensamt, hon satt också i permobil och hade en funktionsnedsättning men inte en CP-skada utan en sjukdom som heter mitokondriel sjukdom och det var den som gjorde att hon dog. Vi lärde känna varandra när jag var 7år och Josefine som är 3 år äldre än mig var 10år, redan från första gången så klickade vi bra och var vänner sedan dess. Eftersom jag inte kan prata med ord som många andra kan utan komunicerar med en dator så var det lite svårt i början för oss att kommunicera med efter ett tag behövdes inga ord utan vi förstod varandra ändå för att vi hade en speciell vänskapsrelation. När Jozzan dog så kändes det som att hela min värld rasade och jag var otroligt ledsen och förstörd, men efter ett tag så kände hade med mig henne ändå vilket har hjälp när jag har saknat henne som mest. Vi har många roliga minnen ihop men jag minns speciellt när vi skrev ett varsit brev till Rickard Sjöberg, ni vet han som är programledare i Postkodmiljonären. Vi båda var föräldskade i honom så vi skrev en massa roliga frågor och skickade till honom och svar fick vi också. Det är lite svårt att förklara hur det gick till men jag skrattar så fort jag tänker på det och det är mitt starkaste minne från våran vänskap.

Ni kanske undrar lite vad mitokondriel sjukdom är så här nedan ska jag skriva lite vad det är, detta kommer ifrån Socialstyrelsens hemsida:
Mitokondriella sjukdomar är en grupp sjukdomar som alla beror på att mitokondrierna inte fungerar som de ska. Mitokondrierna finns inuti våra celler och fungerar som cellernas kraftverk. När de inte fungerar kan många olika symtom uppkomma, ibland bara från ett av kroppens organ, men oftast från flera olika organ eller organsystem samtidigt.
Mitokondrier
Inne i våra celler finns ett antal små enheter (organeller) som alla har viktiga funktioner. En grupp av sådana små enheter är mitokondrierna, som i första hand ser till att kroppen får lagom mycket energi för att vi till exempel ska kunna röra oss, växa och tänka. De har dessutom stor betydelse för kontrollen av cellernas utveckling och död (apoptos). Det finns ett stort antal mitokondrier i varje cell. De anses härstamma från bakterier som byggdes in i primitiva celler för mer än 1 000 miljoner år sedan och som gjorde det möjligt för våra celler att utnyttja syre. I mitokondrierna sker ett stort antal kemiska reaktioner för att skapa energi till kroppens olika organ.

Jossan kommer alltid vara en del utav mig och mitt liv och jag kommer sakna henne hela livet och alltid bära henne med mig. På denna hemsida: jozzan.com så kan ni läsa mer om min kära vän och om hennes sjukdom.

Detta var allt för mig idag, vi hörs i morgon min kära läsare.
Puss och Kram / Olivia Wallin


  
Jag & Jozzan   

Presentation


Jag heter Olivia Wallin och kommer i denna blogg skriva om mig själv, mitt liv och allt runt omkring det. Jag är 21 år och har en CP-skada som jag haft sen födseln. Jag är en glad tjej som gillar utmaningar och ser hellre optimistiskt på livet. Hoppas ni

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards