I min permo!

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Olivia Wallin - 11 maj 2015 21:26

Hejsan hoppsan i lingonskogen!
Idag är det ny assistansvecka vilket innebär att det är Amanda-Linnéa och Jossan som kommer byta av varandra hela veckan. Egentligen skulle Miranda jobba också dock är hon och unnar sig sol och värme i Magaluf så nu håller jag och Amanda-Linnéa tummarna för att vi får en present när hon är tillbaka nästa vecka. ;)
Dagen börjde med att jag tränade på Arena, gött att få röra på fläsket. Sedan gick jag till pickaboo för att shoppa lite nödvändigheter. Promenerade ner till stan för att köpa mjölk på Lidl och hann även med ett besök på banken. Drog sedan hem för att käka lite stuvademakaroner och korv, och direkt efter maten däckade jag i fotöljen tills mamma kom på besök. Jag och mamma hade ju planerat en promenad med Siki så det var bara att slänga sig upp i meywalken och ta en promenad. Mamma följde med upp en sväng så vi satt och pratade lite innan hon skulle gå. Sen var det ju dags för mat igen och sen bara att dra igång med att jobba (blogga). Men nu börjar jag bli trött så jag ska hoppa in i duschen och sedan blir det en dejt med kudden och en välförtjänt sovmorgon i morn. Måste bara berätta innan jag slutar att brorsan kommer hem och hälsar på på torsdag så då är det första gången han ser mitt nya place. Spännande! Jag har saknat honom massor och det ska bli roligt att höra honom berätta hand version av amerikaresan och hur han känner inför flytten till Florida.
Nej nattinatt nu mina vänner så hörs vi i morgon!

 

Puss och Kläm!
/ Olivia Wallin

Av Olivia Wallin - 11 maj 2015 21:09

Hej!
Idag när jag gick ifrån Arena så korsade jag centrum här i Fagersta påväg till Lidl. Jag tänkte på något som gör mig både arg och ledsen. Nu antar jag att ni är nyfikna på vad det är, och det jag blir arg och ledsen på är att inte alla butiker är anpassade i ingången för att komma in med rullstol. Ungefär 1/3 av butikerna i centrum har en hög trappkant på vissa ställen helt omöjligt för en person med rullstol att ens ta sig över. Jag undrar om det är så att man inte vill att vi ska komma in? Jag kan tillexempel inte ta mig in i djuraffären så som jag skulle vilja gå in och köpa hundmat eller hundgodis till Siki så skulle det vara omöjligt, så då måste endra nån i min familj gör det åt mig eller mina assistenter. Kan det vara rätt? Då är djuraffären bara ett exempel. Förr i tiden satte man upp skyltar på affärer där människor med vissa folkgrupper inte fick komma in, för mig känns det nästan som samma sak när det inte finns en anpassad ingång för oss i rullstol. Jag förstår att man kanske inte tänker på det som butiksägare och det kanske är ganska dyrt att införskaffa. Men jag kan tycka att det är kommunen som ska ansvara för att Fagersta kommun ska vara öppen för alla vad man än har för behov. Eller så borde det vara en lag på att alla bygnader ska vara handikapp anpassade, jag förstår inte varför jag inte ska vara välkommen på alla de ställen som alla andra är? Hur ser det ut i era kommuner? Är allt anpassat för personer med funktionsnedsättningar? Och hur tycker ni att man ska lösa problemen med att det inte är anpassat?



GÖR SVERIGE ANPASSAT FÖR ALLA!

Presentation


Jag heter Olivia Wallin och kommer i denna blogg skriva om mig själv, mitt liv och allt runt omkring det. Jag är 21 år och har en CP-skada som jag haft sen födseln. Jag är en glad tjej som gillar utmaningar och ser hellre optimistiskt på livet. Hoppas ni

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards